Infographic is nogal een buzzword op het moment. De komst van tablet magazines en de overvloed aan data en (online) onderzoek naar vooral social media laat het aantal gepubliceerde infographics exploderen. De kleurrijke visualisaties en illustraties groeien in populariteit. Maar wat levert een infographic nu op?
Als drager van informatie moet het de doelgroep inzicht geven in complexe vraagstukken of grote hoeveelheden data. Via infographics worden ondoorzichtige relaties tussen zaken of mensen blootgelegd. Toch moet de vormgever van infographics zich ook afvragen of er niet andere toepassingen en doelen zijn. Het gaat niet alleen om een aantrekkelijk beeld. Of om een variant met bewegende beelden en interactiviteit (infomotion).
De voordelen van een goed vormgegeven infographic zijn legio. De ontvanger van de boodschap moet sowieso een betere ervaring hebben in het opnemen en verwerken van de informatie dan in alleen tekstvorm.
Een goede infographic helpt bij het realiseren van een taak van de ontvanger/lezer, vergroot het kennisniveau en deelt ideeën. Relevantie en helderheid in de boodschap zijn daarbij leidend.
Het gaat niet alleen om de boodschap maar ook om de manier waarop het design impact heeft op hoe de boodschap bij de ontvanger binnenkomt. Als voorbeeld: een infographic voor het web communiceert sterker in een staand formaat. Interactieve infographics hebben baadt bij zoomfunctionaliteit waarmee efficienter gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare ruimte en tekstgrootte.
In print (als informatiedrager of als advertentie) is locatie belangrijk en de afstand tussen het beeld en de ontvanger.
Maar wat levert een infographic of infomation nu op? Is het de toename in websitebezoek, of een toename in potentiële klanten die bellen? Hoe sterk de infographic bij in de ondersteuning van je merk. Ervaren ontvangers je nu als autoriteit in je vakgebied? Hoe meet je dit? Door het gewoon te vragen. Hoe ben je bij ons terechtgekomen? Wat vind je van de informatie in ons laatst toegestuurde infomotion. Wat heb je er mee gedaan? Welk resultaat had het?
Om het rendement van je infographic te vergroten moet je zorgen dat hij gebruikt en met zoveel mogelijk andere gedeeld wordt. Hergebruik en herpublicatie zijn sleutelwoorden. In je (online) PR kan een infographic gebruikt worden als opening naar je doelgroep. Eerst geven of delen en daarna pas iets terugkrijgen (dare to share).
Infographics hebben een hoog viral gehalte als ze aantrekkelijke zijn vormgegeven, inhaken op actuele thema's en relevant zijn. Het is dan wel essentieel dat de ontvanger ze gemakkelijk weer kunnen delen met andere in hun netwerk.
In de overkill van de communicatieboodschappen die een mens op zich afgevuurd ziet, kunnen infographics een onderscheidende rol spelen. Kleine stukjes waardevolle informatie die er ook nog aantrekkelijk uitzien. Met een steeds meer visueel ingestelde wereld kan de infographic of infomotion een cadeautje voor het oog zijn en een dagelijks rustpunt in kennisdeling. Thuis, op het werk, op school of onderweg.
data > informatie > visualisatie > illustratie > infographic
maandag 22 augustus 2011
zaterdag 11 juni 2011
Missie
Het is onze missie om iedere dag weer orde te scheppen in de informatiechaos en overvloed door deze te analyseren, te prioriseren, te duiden, te verduidelijken en te visualiseren.
Data | Informatie | Illustratie | Visualisatie | Infographic
Data | Informatie | Illustratie | Visualisatie | Infographic
zaterdag 26 maart 2011
maandag 21 maart 2011
Typography
Dead by topography is a real possibility!
Data | Informatie | Illustratie | Visualisatie | Infographic
Data | Informatie | Illustratie | Visualisatie | Infographic
zondag 6 maart 2011
Terugblik IC11 Infographics congres
Afgelopen vrijdag vond in Zeist het IC11 plaats. Een jaarlijks evenement waar dit jaar het thema 'Inside infographics' was.
Van alle sprekers was John Grimwade Graphics Director bij Condé Nast Traveler de meest bevlogen deelnemer. Hij ziet vooral kansen voor de infographic op tablets in magazines of kranten. Overigens is het wel zeer verontrustend dat de verkoop van app abonnementen van kranten en tijdschriften sterk achterblijft bij de papiereverkoop. Zo verkoopt Traveller 790.000 papieren exemplaren. De app versie wordt slechts 10.000 gedownload. Prijsstelling en 30% commissie voor Apple spee;t hier ook nog eens een grote rol.
Opvallend was de bloederige presentatie van Gert Nielsen. Hij toonde dat infographics niet alleen in papier formaat of op de PC worden ingezet, maar ook steeds meer via animaties op televisie worden getoond. Daarnaast merkte hij op dat er te weinig emotie in infographics wordt gestopt. Het is te clean en te rationeel.
Bas Broekhuizen toonde de eerste inzichten van zijn onderzoek na infographics.
Zeer aansprekend is de cartografische uitwerking die Erik Hammink toonde van het openbaar vervoer van Amsterdam en een nieuwe kijkwijze op de spoorkaart van de NS.
Luisterend naar sprekers en bezoekers constateren we een kans voor infographic designers. Journalisten en tekstschrijvers ontbeert het aan tijd of vaardigheden om onderzoek te doen of de juiste informatie boven water te halen. De infographic ontwerper kan deze rol naar zich toetrekken om complexe data te visualiseren in begrijpbaar en helder beeld voorzien van de juiste informatie.
data > informatie > visualisatie > illustratie > infographic
Van alle sprekers was John Grimwade Graphics Director bij Condé Nast Traveler de meest bevlogen deelnemer. Hij ziet vooral kansen voor de infographic op tablets in magazines of kranten. Overigens is het wel zeer verontrustend dat de verkoop van app abonnementen van kranten en tijdschriften sterk achterblijft bij de papiereverkoop. Zo verkoopt Traveller 790.000 papieren exemplaren. De app versie wordt slechts 10.000 gedownload. Prijsstelling en 30% commissie voor Apple spee;t hier ook nog eens een grote rol.
Opvallend was de bloederige presentatie van Gert Nielsen. Hij toonde dat infographics niet alleen in papier formaat of op de PC worden ingezet, maar ook steeds meer via animaties op televisie worden getoond. Daarnaast merkte hij op dat er te weinig emotie in infographics wordt gestopt. Het is te clean en te rationeel.
Bas Broekhuizen toonde de eerste inzichten van zijn onderzoek na infographics.
Zeer aansprekend is de cartografische uitwerking die Erik Hammink toonde van het openbaar vervoer van Amsterdam en een nieuwe kijkwijze op de spoorkaart van de NS.
Luisterend naar sprekers en bezoekers constateren we een kans voor infographic designers. Journalisten en tekstschrijvers ontbeert het aan tijd of vaardigheden om onderzoek te doen of de juiste informatie boven water te halen. De infographic ontwerper kan deze rol naar zich toetrekken om complexe data te visualiseren in begrijpbaar en helder beeld voorzien van de juiste informatie.
data > informatie > visualisatie > illustratie > infographic
maandag 28 februari 2011
De kunst van de infographic - deel I
Bron: The Independent - 19 februari 2011
Het is officieel: Grafieken zijn sexy. Van bloggers tot business magazines, iedereen voegt grafieken en diagrammen toe aan zijn verhaal.
Aan het einde van 2010, publiceerde het financiële weekblad Businessweek, net als vele andere tijdschriften en kranten, publiceerde een speciale "Overzicht van het jaar" editie. Men moet gedacht hebben: “Laten we in beelden in plaats van in woorden de speciale gebeurtenissen in het afgelopen financiële jaar beschrijven”. Businessweek gebruikte 289 beelden en 61 diagrammen. Zelfs de inhoudsopgave bestond uit grafieken en diagrammen. Voor een tekstgebaseerde Businessweek een radicaal vertrekpunt.
Althans, zo zou je kunnen denken, totdat je kijkt naar wat er op dit moment aan de hand is in de journalistiek. Elke week, GOOD, een online Amerikaans tijdschrift dat gespecialiseerd is in hapklare nieuws, biedt een "transparancy" - een rijk gedetailleerd, intensief onderzocht onderwerp (het conflict in Afghanistan, of een wie is wie in de Mexicaanse drugsoorlog) breeduit gevisualiseerd. GOOD is niet eens het eerste blad dat dit doet. De makers zijn geïnspireerd door de Wired magazine's "infoporn" sectie. Waarin statistieken die anders verzanden in saaie spreadsheets herontdekt worden en gevisualiseerd worden zodat ze veel interessanter worden om te bekijken.
New York Magazine is ook een voorloper op het gebied van infographics. Ze zijn een autoriteit op het gebied van het vertellen van verhalen door middel van aantrekkelijke graphics over rappers als Jay-Z versus Eminem of over meer serieuze onderwerpen als politieke voorkeuren in New York.
Ook in Groot-Brittannië is de trend om de wereld om ons heen in met behulp van diagrammen en grafieken te interpreteren doorgebroken. Begin 2011 werd David McCandless (auteur van Informatie is Beautiful) uitgenodigd op Newsnight om te praten over zijn vak. McCandless moest zichzelf verdedigen waarom hij gebruik maakt van beelden, in plaats van woorden, om informatie te verspreiden. Hij legde uit dat het informatie toegankelijker maakt. De oppositie (Neville Brody, de grafisch ontwerper het meest geassocieerd met The Face), voerde aan dat dit nieuwe fenomeen aantrekkelijk behang en geen journalistiek is. Hoe dan ook, het tijdperk van de infographic is ingegaan. Meer in onze volgende post.
data > informatie > visualisatie > illustratie > infographic
Het is officieel: Grafieken zijn sexy. Van bloggers tot business magazines, iedereen voegt grafieken en diagrammen toe aan zijn verhaal.
Aan het einde van 2010, publiceerde het financiële weekblad Businessweek, net als vele andere tijdschriften en kranten, publiceerde een speciale "Overzicht van het jaar" editie. Men moet gedacht hebben: “Laten we in beelden in plaats van in woorden de speciale gebeurtenissen in het afgelopen financiële jaar beschrijven”. Businessweek gebruikte 289 beelden en 61 diagrammen. Zelfs de inhoudsopgave bestond uit grafieken en diagrammen. Voor een tekstgebaseerde Businessweek een radicaal vertrekpunt.
Althans, zo zou je kunnen denken, totdat je kijkt naar wat er op dit moment aan de hand is in de journalistiek. Elke week, GOOD, een online Amerikaans tijdschrift dat gespecialiseerd is in hapklare nieuws, biedt een "transparancy" - een rijk gedetailleerd, intensief onderzocht onderwerp (het conflict in Afghanistan, of een wie is wie in de Mexicaanse drugsoorlog) breeduit gevisualiseerd. GOOD is niet eens het eerste blad dat dit doet. De makers zijn geïnspireerd door de Wired magazine's "infoporn" sectie. Waarin statistieken die anders verzanden in saaie spreadsheets herontdekt worden en gevisualiseerd worden zodat ze veel interessanter worden om te bekijken.
New York Magazine is ook een voorloper op het gebied van infographics. Ze zijn een autoriteit op het gebied van het vertellen van verhalen door middel van aantrekkelijke graphics over rappers als Jay-Z versus Eminem of over meer serieuze onderwerpen als politieke voorkeuren in New York.
Ook in Groot-Brittannië is de trend om de wereld om ons heen in met behulp van diagrammen en grafieken te interpreteren doorgebroken. Begin 2011 werd David McCandless (auteur van Informatie is Beautiful) uitgenodigd op Newsnight om te praten over zijn vak. McCandless moest zichzelf verdedigen waarom hij gebruik maakt van beelden, in plaats van woorden, om informatie te verspreiden. Hij legde uit dat het informatie toegankelijker maakt. De oppositie (Neville Brody, de grafisch ontwerper het meest geassocieerd met The Face), voerde aan dat dit nieuwe fenomeen aantrekkelijk behang en geen journalistiek is. Hoe dan ook, het tijdperk van de infographic is ingegaan. Meer in onze volgende post.
data > informatie > visualisatie > illustratie > infographic
Infographics congres 2011
Op vrijdag 4 maart 2011 wordt in Hotel Theater Figi in Zeist het Infographics congres 2011 georganiseerd. Voor iedere infographics 'artist' een absolute aanrader om te bezoeken. Maar zeker ook voor uitgevers en redacteuren om hun licht op te steken op het gebied van visualisatie van (complexe) informatie. Aanmelden kan online via infographics.eu
Hieronder volgt het volledige programma, met als thema 'Inside Infographics, waarin augmented reality en serious games een speciale plek hebben verworven. Jan. F. Bonjer, partner bij Bransoncompany, is bereid gevonden om als moderator de gastsprekers eens stevig aan de tand te voelen. Dankzij zijn uitgesproken visie over visual journalism, groeide onder zijn hoofdredacteurschap het hechte infographicsteam van AD Nieuwsmedia uit tot de meest gelauwerde redactie.
09.00 - Ontvangst
10.00 - Welkomstwoord Jan Bonjer
10.05 uur - Keynote Gert Nielsen, The Ugly Truth
10.35 uur - Francien Malecki, Spelenderwijs communiceren
11.05 uur - Bas Broekhuizen, Resultaten van het Grote Interactiviteits Onderzoek
Pauze
11.45 uur - John Grimwade, The Tablet Revolution
12.15 uur - Kees Kraaijeveld, De Argumentenfabriek: Visualiseren van helder denkwerk
12.45 uur - File > New > Open Deel 1, Live battle tussen twee sterren aan het infographic firmament: Maartje Kunen en Ymke Pas, gepresenteerd door Remy Jon Ming
Lunch
LUNCHSESSIE Adobe, Digital Publish Suite
14.00 uur - CASE 1 Dave Abspoel, Visual storytelling bij het NOS Journaal
14.30 uur - CASE 2 René Glas, Playing with Infographics
14.40 uur - File > New > Open Deel 2, Live battle tussen twee sterren aan het infographic firmament: Maartje Kunen en Ymke Pas
Pauze
15.10 uur - CASE 3 Wouter Kroese, Animaties bij NCRV's actualiteitenrubriek Altijd Wat
15.40 uur - CASE 4 Eric Hammink, Van Blaeu naar Beck naar iPhone App. Evolutie in kaartdesign
15.50 uur - CASE 5 GertJan Kuiper, Inside Stories
16.00 - Afsluiting Jan Bonjer
16.10 uur - Uitreiking Infographic Jaarprijs 2010 door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers en de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Informatie over de competitie en de juryleden: zie www.bno.nl
16.35 uur - Borrel!
data > informatie > visualisatie > illustratie > infographic
Hieronder volgt het volledige programma, met als thema 'Inside Infographics, waarin augmented reality en serious games een speciale plek hebben verworven. Jan. F. Bonjer, partner bij Bransoncompany, is bereid gevonden om als moderator de gastsprekers eens stevig aan de tand te voelen. Dankzij zijn uitgesproken visie over visual journalism, groeide onder zijn hoofdredacteurschap het hechte infographicsteam van AD Nieuwsmedia uit tot de meest gelauwerde redactie.
09.00 - Ontvangst
10.00 - Welkomstwoord Jan Bonjer
10.05 uur - Keynote Gert Nielsen, The Ugly Truth
10.35 uur - Francien Malecki, Spelenderwijs communiceren
11.05 uur - Bas Broekhuizen, Resultaten van het Grote Interactiviteits Onderzoek
Pauze
11.45 uur - John Grimwade, The Tablet Revolution
12.15 uur - Kees Kraaijeveld, De Argumentenfabriek: Visualiseren van helder denkwerk
12.45 uur - File > New > Open Deel 1, Live battle tussen twee sterren aan het infographic firmament: Maartje Kunen en Ymke Pas, gepresenteerd door Remy Jon Ming
Lunch
LUNCHSESSIE Adobe, Digital Publish Suite
14.00 uur - CASE 1 Dave Abspoel, Visual storytelling bij het NOS Journaal
14.30 uur - CASE 2 René Glas, Playing with Infographics
14.40 uur - File > New > Open Deel 2, Live battle tussen twee sterren aan het infographic firmament: Maartje Kunen en Ymke Pas
Pauze
15.10 uur - CASE 3 Wouter Kroese, Animaties bij NCRV's actualiteitenrubriek Altijd Wat
15.40 uur - CASE 4 Eric Hammink, Van Blaeu naar Beck naar iPhone App. Evolutie in kaartdesign
15.50 uur - CASE 5 GertJan Kuiper, Inside Stories
16.00 - Afsluiting Jan Bonjer
16.10 uur - Uitreiking Infographic Jaarprijs 2010 door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers en de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Informatie over de competitie en de juryleden: zie www.bno.nl
16.35 uur - Borrel!
data > informatie > visualisatie > illustratie > infographic
Abonneren op:
Posts (Atom)